Forældresamarbejde

Samarbejdet mellem forældre og personale skal skabe bro mellem hjemmet og børnehaven som er barnets to verdener.

Hvordan:

• Daglig kontakt - vi opdatere hinanden på vigtige information omkring barnet
  • Forældresamtaler
  • Forældrekaffe
  • Forældremøder/arrangementer
  • Forældrebestyrelsen
  • Gennem respekt, opbakning, støtte og rådgivning

Vi vil i Daginstitutionen Trekløveren tage udgangspunkt i jeres families situation.

Som forældre i Trekløveren skal I have kendskab til vores dagligdag og rutiner. Herigennem kan vi samarbejde om en så god hverdag som muligt for børn og ansatte.

Særlige forhold:

Hvis der er særlige forhold eller begivenheder, som har påvirke jeres barn, er det vigtigt, at vi bliver informeret. Dette for, at vi kan forholde os rigtigt til jeres barn i de situationer. Hvis I synes, det er nødvendigt med en samtale, står vi naturligvis til rådighed.

Forældreansvar:

At barnet er parat til dagen i Trekløveren når det afleveres.

At børnehavebarnet har en god madpakke med og drikkedunk til vand.

I fællesskab med barnet og personalet at hjælpe med at holde orden i barnets garderobe.

I vuggestuen skal forældrene sørge for, at der er skiftetøj og bleer i barnets kasse på badeværelset.

I vuggestuen skal forældrene selv medbringe sengetøj til børnenes krybber/senge og selv skifte sengetøjet med jævne mellemrum. Vi har lagner, men også disse skal forældrene skifte.

At barnet kommer til tiden, hvis gruppen skal på tur ud af huset.

At fortælle, hvis barnet bliver hentet af andre end forældrene selv, eller hvis barnet går med en kammerat hjem.

At holde sig orienteret via Aula omkring nyheder, aktiviteter, ferie mm.

At svare på beskeder der omhandler ferier, arrangementer og møder.

At tjekke barnet ind og ud via Aula på tjekindskærmene.

At søge information hos lægen, når barnet er sygt, for at fastslå, om der er tale om en smitsom sygdom. Er det tilfældet, orienteres Trekløveren.

At barnet efter en sygeperiode først kommer i Trekløveren, når det er raskt og feberfri.

At barnet siger tydeligt farvel til personalet, når det bliver hentet.

At lade barnet få tid til at rydde op efter sig, når det bliver hentet.

At passe egne børn til arrangementer, hvor både forældre og personale er til stede.

At henvende sig til personalet hvis man ønsker information om Trekløverens hverdag eller har spørgsmål til denne.

Forældresamtaler:

Når barnet starter i Daginstitutionen Trekløveren, holder vi en opstartssamtale, hvor I som forældre kan fortælle om jeres barn. Derudover er personalet meget opmærksomme på de nye børn, og der vil derfor næsten være daglig kontakt med jer forældre.

Efter ca. 3 mdr. vil vi invitere til en opfølgningssamtale, hvor fokus især vil ligge på barnets trivsel, læring og udvikling.

Der afholdes overleveringssamtale, når barnet skal fra vuggestue/dagpleje til børnehave.

I januar tilbydes kommende skolebørn en samtale, hvor der tages stilling til skolestart i forhold til barnets udvikling.

Forældrebestyrelse:

Der vælges hvert år 5 forældrerepræsentanter og 1-2 suppleanter til Forældrebestyrelsen. Med i bestyrelsen sidder også lederen og en personalerepræsentant.

Der afholdes 4 bestyrelsesmøder årligt.